Tuesday, March 18, 2014

3rd Child

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...im safely gave birth of my 3rd child on 11th March 2014 = 9 Jamadilawal 1435H = Tuesday = 10:52 am @ Hosp Putrajaya.

My baby girl was borned by ELLSCS a.k.a caesar with 2.87kg weight.
This scheduled / planned c-zer was decided by doc since baby position was breech.

According to doc, position baby blh dipusingkan ke kedudukan normal with ECV method but since i have previous history with c-zer delivered masa melahirkan adam dulu so the method tdk blh dilakukan.

This planned c-zer was decided by doc on 11th March & by the 10th dah kene admitted sbb a night b4 the day dh kene puasa.

9.45am aku dh get ready utk ditolak ke bilik OT. Alhamdulillah tepat 10:52am my baby selamat dilahirkan. Ini experience kali ke 2 aku bersalin cara pembedahan. Anak pertama lahir normal, anak ke 2 lahir by emergency caesar bcoz poor progress & to avoid baby lemas coz msa tu dah overdue 10hari.

Alhamdulillah, bersalin secara pembedahan kali ni much better than previous one. Ingat lg, masa bersalinkan adam dlu, lepas 6jam operation tu mmg rasa sakit nk bangun. Tp kali ni, aku x rasa sakit langsung. Lepas 6jam operation tu, aku bangun dari katil relax je. Blh g toilet buang air kecil & besar mcm biasa. Alhamdulillah Allah makbulkan doa aku supaya dipermudahkan segalanya. Juga mungkin berkat aku amalkan doa Nabi Yunus setiap mlm seblm tidur. And b4 masuk OT tu, selepas solat subuh sempat lg baca surah Yassin. Alhamdulillah everything went well :)

Memandangkan ni kali ke 2 c-zer, doc bgtau aku hanya blh conceive sekali shj lg & proses bersalin jgk kene czer & lps tu terus kene ikat. Punah harapan utk miliki 5 cahaya mata :'(

Hmm xpela things happen for reason. Allah knows the best for me. Means utk nxt conceive must to takes 2-3 years & need fully recovery.

Ada org ckp bersalin czer ni susah nk jaga time berpantang berbanding bersalin normal. Alhamdulillah aku mmg tdk menghadapi sebrg mslh & luka bersalin mmg cpt sembuh. Aku amalkan mkn jeli gamat gold luxor & zinc conplex shaklee. Dari segi pemakanan dlm pantang plk sama je dgn bersalin normal.

Hari ni hari ke 8 berpantang. hmm lambatnya masa berlalu...36days to go.. mode : countdown...hahaha

Alhamdulillah kali ni dapat merasa cuti bersalin 90hari. So sila rehat puas2 ye. In sha Allah aku akan masuk keje blk by mid of June. oh ya 15-21 Jun dah kene g induksi/PTM selama seminggu. Owh no, kesian baby kene tgl nnt :(

Redha la, demi nak cpt sah dlm perkhidmatan...have too. Ni pun sepatutnye aku kne gi bulan ni tp minta postponed ke bln Jun. Memandangkan last batch utk thn ini adalah bln Jun, terpksa selit nama jgk. Kalau x kne tgu nxt induksi/PTM thn 2015.

Now, presenting my little adorable princess Tengku Nur Izzara Aleesya Bt Tengku Shariffudin Azahar.

Maksud nama yg dipilih  : Cahaya Kekuatan Puteri Yg Dilindungi Allah.

Doa mummy semoga engkau menjadi anak yg solehah. Amin..

-we love u syg till jannah!!!


No comments:

Post a Comment

Posted by : ija_adaMayra