Saturday, January 15, 2011

Mari Belajar Mengaji

Hari ni 1st time ajar maYra mengenal huruf Alif, Ba, Ta..... ternyata budak yg umur 2 tahun 7 bulan ni still pelat lagi..huhuhu. Mama cakap Alif ,- dia kata alis...sod,ص -jadi sos.... takpela 1st time kan. Well practice make perfect rite?



tengok si adam tu....dia pun nak join gak..hehehe


menguji kesabaran sebenarnya mengajar si budak kecik ni. Aku ni dah la jenis nak marah je bila org ajar tu tak dapat2. aku tunjuk Alif, dia tunjuk huruf nun, tapi mulut ikut ckp alif, tu pun bunyinye jd alis. banyak main sebenarnye budak kecik ni, bkn nak concentrate. Teringat lak masa arwah mak ngajar aku mengaji masa kecik2 dulu. Biasala mak sendiri yg ajar mengaji, so main2 yg lebih..pastu duk gelak2 ngan abang aku. Arwah mak mmg jenis yg lembut, dia marah pun mcm tak marah, last2 dia fedup nak ajar aku adik beradik, hantar la mengaji kat rumah orang. Atok tu (dah arwah dah pun) garang giler. Seblh tgn dia dah standby rotan. Mmg xder can la ko nak main2 gelak bagai. Nak gi ngaji pun takot dowh..
hmm, mcm tu la agaknye perasaan mak masa tu kan... bengang giler kowt ngan anak dia ni.
so, pdn la muka aku! ;)

Actually nak bg basic kat dia, at least bila gi kelas mengaji nanti dia dah kenal huruf.
Bila dgr dia baca mmg nak tergelak aku dibuatnye..sedaya upaya la aku ni dok menahan gelak, tp tak blh thn gak..tergelak sesama!!!



1 comment:

Posted by : ija_adaMayra